Bo Skjoldborg

Skal du forlade manden … eller konen?

Måske, måske ikke. Her er i hvert fald 5 Kærligheds-Bud til dit parforhold, dine venskaber og dine møder med andre mennesker. Få litterær inspiration til livet, kærligheden og dine tanker – tjek min roman ‘Så længe vi er lykkelige’

 

Skilsmisser i Danmark

For nogle år siden uddannede min kone sig til parterapeut, og som en del af forløbet var jeg nødt til at tage med en weekend. Seancen gjorde dybt indtryk på mig, og det gik for alvor op for mig, hvor meget vores evne til at tale sammen og ikke mindst høre ordentligt efter betyder for, om vi trives med vores nærmeste og folk omkring os.

Jeg vil godt give lidt videre. Så her får du 5 Kærligheds-Bud til dit parforhold – på, hvordan du selv kan handle og forhåbentlig få styrket din kommunikation og relationerne til din elskede, dine venner og i det hele taget til folk omkring dig.

 

1. Øv dig i at lytte

Sådan rigtigt – ikke hvor du bare lader som om. Lyt, så godt du overhovedet kan, uden at tage stilling eller blive irriteret. Så du bagefter vil kunne gengive indholdet så præcist som muligt, og uden fx straks at skulle forsøge at løse problemerne.

I parterapien kalder man det, at du ’spejler’ den, du sidder og taler med – og teknikken er stærkt beslægtet med Aktiv lytning, som Thomas Gordon beskriver sådan:
”At lytte aktivt betyder at modtageren forsøger at forstå, hvad afsenderen føler, eller hvad budskabet egentlig indeholder. Dernæst oversætter han det, han har opfattet til sine egne ord og sender det tilbage til afsenderen, således at afsenderen kan bekræfte, om det var rigtigt opfattet. Modtageren sender således ikke sit eget budskab tilbage – ingen vurdering eller mening, ingen analyse, ikke nogen råd eller nogen spørgsmål. Han sender kun det tilbage, han føler at afsenderens budskab betød – hverken mere eller mindre.”

 

2. Øv dig i at udtrykke dig præcist

Og vær ærlig, også når det gælder dine følelser. Prøv at skære ind til kernen: Hvad handler det her/konflikten/frustrationen egentlig om? Teknikken med at lytte aktivt vil i øvrigt gøre dig bedre til at udtrykke dig præcist.

 

3. Slip vreden – fx ved at gå (lidt)

Din vrede bunder ofte i én eller anden form for skuffelse (som selvfølgelig kan have rod i noget dybere, fx din barndom, svigt, ensomhed mv.). Find ud af, hvad du er skuffet over, og formuler dét. Helst uden at dømme, bebrejde eller skælde ud (fx ved at bruge formuleringen ’Det, jeg længes efter, er …’).

Og hvis det er for svært (fordi du fx er for frustreret i situationen), så gå! Jeps, du hørte rigtigt! En god gammel, og desværre ofte nedgjort, maskulin skik: Sig, at nu må du altså lige gå en tur (og at du selvfølgelig kommer tilbage igen). I stedet for at bebrejde eller skælde ud. Alternativt kan du skrive dit problem ned på et stykke papir, lægge det i en skål og så se på det nogle dage senere: Er emnet stadig relevant?

 

4. Træn din empati

Prøv et øjeblik at se tingene fra din modparts synsvinkel. Lev dig ind i det og juster dine behov ud fra det, du oplever.
Dalai Lama betvivler ikke bare den danske, men den vestlige opfattelse af lykken. Han mener, at vi forveksler tilfredshed med lykke: at vi har for meget fokus på vores egne behov og på at få dem opfyldt her og nu. Man bliver mere vedvarende lykkelig, hvis man tilstræber og bevidst træner en langt mere fundamental oplevelse af glæden over at være til og ikke mindst være til nytte for andre – en egenskab, man styrker ved bl.a. at træne sin empati.

Hent evt. inspiration i den zenbuddhistiske øvelse, hvor du – i tilfælde af at du fx er vred på- eller skuffet over et andet menneske – bevidst vælger at fokusere på en bestemt fysisk detalje ved vedkommende. Fx hans eller hendes venstre hånd. Spørg dig selv: ’Er jeg vred på den hånd?’ Hvis svaret er ja, vælger du en anden kropsdel, indtil du finder én, du ikke er vred på (fx et øjenbryn … eller et hår i det ene øjenbryn). Fokuser på detaljen, og slip din frustration.

 

5. Få din partner til at udskille oxytocin

Oxytocin er det, nogle kalder lykke-hormonet. Stoffet får os til at falde til ro. Et barn udløser oxytocin, når dets mor tager det op til sig og holder det tæt til kroppen. Det ved, det overlever nu. På samme måde medfører en forelskelse en udskillelse af hormonet – og når du er i en god samtale eller giver og ikke mindst modtager massage, udløser det oxytocin. Eller når du dyrker sex. Derfor kunne du overveje at tænke oxytocin mere ind i det daglige.

Få fx nedbragt din og din partners stress, skabt mere ro. Undersøgelser viser, at dyr, der danner par for livet, har et meget højt indhold af oxytocin. Bliver de stressede og stopper med at producere hormonet, mister de simpelthen evnen til at indgå i monogame forhold (tankevækkende, synes jeg – set i lyset af, at en hel del af os farer rundt efter vores egen skygge for at bare at følge nogenlunde med).

© Bo Skjoldborg

About